Deprecated: Elementor\DB::is_built_with_elementor is verouderd sinds versie 3.2.0. Gebruik in plaats daarvan Plugin::$instance->documents->get( $post_id )->is_built_with_elementor(). in /home/sofie/domains/deovermolen.be/public_html/wp-includes/functions.php on line 5323
Patrimoniumbeheer & Klusploeg - De Overmolen - Draft

Patrimoniumbeheer
Klus- en renovatieploeg

De Overmolen heeft altijd geïnvesteerd in gebouwen. Die worden verhuurd aan sociale organisaties, worden gebruikt als ontmoetings- en vergaderruimte, of dienen als woningen voor sociale verhuur. In totaal gaat het om 7500 m2 kantoorruimte en 500 m2 woonruimte.

Het dagelijks beheer van deze infrastructuur gebeurt door een daartoe opgericht sociaal-economieproject.

 

Daarin krijgen mensen met een lage opleiding de kans om een tot twee jaar werkervaring op te doen als klusman of als administratief bediende.

In deze periode van stabiliteit op werkvlak, zetten de medewerkers vaak ook belangrijke stappen om hun persoonlijk leven ook op de rails te krijgen. Ook dat verhoogt hun kansen op de arbeidsmarkt.

Efficiënter omgaan met patrimonium

Heel wat Brusselse non-profit organisaties en sociale ondernemingen hebben infrastructuur in eigen beheer. Die infrastructuur dient om te wonen, als kantoorgebouw voor organisaties, als atelierruimte of sportaccommodatie, enzovoort. Veel beheerders staan zelf in voor het onderhoud en de klussen, soms staan ze ook voor grote uitdagingen op vlak van renovaties en bouwprojecten. In grote gebouwen is er vaak een gemeenschappelijk onthaal en een helpdesk voor administratieve vragen. Waar kan, worden kwetsbare mensen ingeschakeld in het dagelijks beheer, meteen een goede manier om werkervaring op te doen.

 

Weinig organisaties hebben veel financiële ruimte voor patrimoniumbeheer. Ieder voor zich zoekt telkens uit hoe een bepaald probleem kan opgelost worden. Maar gebrek aan kennis en langetermijnplanning leiden vaak tot inefficiënt beheer. Ze kunnen niet investeren in facility management, hebben geen experts in huis, hebben niet de juiste software voor efficiënt management, er is geen overkoepelende werking die zorgt voor professionalisering en opleidingen, enzovoort. Het resultaat is niet zelden economisch verlies: gebouwen staan leeg of worden onderbenut, met verlies aan financieel rendement.
 

Door een systeem van efficiënt beheer te ontwikkelen voor eigenaars van gebouwen in de non-profit sector ontstaat er een gigantisch potentieel aan patrimonium voor kantoren, sociale en economische activiteiten. De Overmolen werkt hiervoor samen met sociaal verhuurkantoor Baita vzw, Lokaal Dienstencentrum Cosmos vzw en de Vereniging Parochiale Werken vzw – Goede Bijstand.

Sint-Joris site
't Lakenhuis

Onze ruimtes

De Hovenier
Moutstraat 26 / Globe Aroma
Passerstraat

Klus- en renovatieploeg

Bent u een Brusselse sociale organisatie en plant u de renovatie van uw gebouwen? Of hebt u nood aan werkkrachten, en wilt u een beroep doen op sociale economie?

Dan kunnen wij deze klussen voor u uitvoeren:

      • afbraakwerken
      • schilderwerken
      • renovatiewerken
      • inrichting van kantoorruimtes of woningen
      • verhuizingen
      • herstellingen van sanitair en elektriciteit
      • tuinonderhoud

Maar ook nog veel meer! Bovendien zijn onze offertes steeds aan gunstige prijzen.

Voor meer info: pierre.vanbaelen@deovermolen.be

Partners

Enkele cijfers

  • Aantal doelgroepwerknemers in het klusteam: 5
  • Omzet onderhoudswerken 2016-2017: 25.000 euro.