Stagelopen bij De Overmolen een aanrader!

In samenwerking met Hogeschool Odisee liep ik in de facilitaire dienst patrimoniumbeheer van De Overmolen.

De innovatieve en creatieve projecten die de Overmolen ondersteunt zijn lovenswaardig. Een klein team vaste medewerkers wordt bijgestaan door mensen in een tewerkstellingstraject.

De dienst patrimoniumbeheer staat haar huurders met woord en daad bij. De storingen en of defecten van huisvesting worden zo snel mogelijk verholpen. Rekening houdend met complexiteit van de opdrachten met betrekking tot de instandhouding van het patrimonium worden intern of extern uitgevoerd; Het spanningsveld tussen ernst en effect, het daaropvolgend onderzoek naar een duurzame aanpak, is tijdens deze stage duidelijk aan het licht gekomen.

Interne opdrachten worden uitgevoerd met een iets ruimere tijdspad. De instructeur is zeer gemotiveerd en heeft taak zijn medewerkers te instrueren bij het uitvoeren van de opdrachten.

Als facilitair manager in opleiding werd ik in een multiculturele omgeving ontvangen, een weerspiegeling van de Brusselse arbeidsmarkt. Tijdens deze periode werd ik op spontane wijze ingewijd in het alledaagse van verschillende culturen en hun “gevoeligheden”. Dat was een rijke ervaring die ik niet verwacht had.

De dienst patrimoniumbeheer werkt bewust niet met softwarepakketten. Dit is tegenstrijdig met schoolse aanpak. Tijdens de stage heb ik kunnen vaststellen dat  de dienstverlening evengoed kan vervuld worden. Weer ben ik een ervaring rijker.

De kunst van prioriteiten stellen aan inkomende opdrachten is ook iets om bij te houden. Het sociaal ervaren is belangrijker dan de materiele, een rechtstreekse vertaling van de missie van de Overmolen naar de aanpak van de dient patrimonium beheer.

Wat ik onthoud van de samenwerking met alle betrokkenen is hun engagement en hun wil op opdrachten tot een goed eind te brengen.

 

Dank aan allen voor deze leerrijke periode,

 

Stephan.